Followers

~* Times *~


Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

"Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam, terpedayalah orang yang hari ini sama seperti semalam, dan celakalah orang yang hari ini lebih buruk dari semalam..Yang paling jauh, bukannya bintang, mentari pun bukan jua rembulan tetapi adalah masa yang berlalu dan tidak akan kembali..kelmarin yang luput menjadi secancang kenangan, semalam yang terluput mengukir sesalan..yang ada hanya hari ini & akan datang..gunakanlah hari ini dengan sebaik mungkin kerana esok belum tentu milik kita, sedangkan semalam telah pergi buat selamanya.."



Assalamualaikum and may Allah SWT bless us who read this new post. In this new post, I would like to share something that I trusted, we have forgotten about it. The main topic is about our past times. So, apa yang saya nak ceritakan di sini adalah mengenai masa lalu kita. Kita ni kadang-kadang terlupa bahawa usia dan masa ni berlalu dengan pantas. Hal ini saya dapat rasakan kerana usia saya sekarang yang mencecah 18 tahun telah banyak mengajar pelbagai erti dan makna terhadap "Apakah yang dimaksudkan dengan kehidupan berlandaskan syariat ISLAM?". Saya merasakan yang baru tahun lepas saya memasuki tingkatan 1 ( sbbnya saya dah meninggalkan alam sekolah menengah yang menjelaskan kepada saya ISLAM yang sebenarnya) dan bukannya saya nak mengatakan bahawa saya ini rugi. Cuma saya nak bawa hati, minda dan perasaan pembaca sekalian, bagaimanakah kita melepaskan masa-masa lalu kita? Adakah kita ini, berada dalam kehidupan yang berlandaskan apa yang dikehendaki oleh Alah SWT?


Maka di sini, saya nak bawakan satu kisah di mana berlaku pada suatu zaman dahulu dan mungkin kita pernah dengar kisah ini. Dalam suatu majlis ilmu, Imam Al-Ghazali berkumpul bersama-sama anak didiknya. hingga suatu ketika, dia bertanyakan enam soalan yang mempunyai kaitan dengan kehidupan kita sebagai khalifah Allah SWT di muka bumi. Antara soalan beliau ialah:

1. Apakah perkara yang paling dekat dgn kita di dunia ini?
2. Apakah perkara yang paling jauh dari kita di dunia ini?
3. Apakah perkara yang paling besar di dunia ini?
4. Apakah perkara yang paling be
rat di dunia ini?
5. Apakah perkara yang paling
ringan di dunia ini?
6. Apakah perkara yang paling tajam di dunia ini?

* English version *

1. What's the matter that extremely nearby us in this world?
2. What's the matter that extremely far
away from us?
3. What's the matter that
extremely big to us?
4. What's the matter that extremely
heavy to us?
5.
What's the matter that extremely light to us?
6.
What's the matter that extremely sharp to us?

Agak-agaknyalah, apakah yang sedang bermain di fikiran anda pada masa sekarang. Tentulah anda akan mengatakan yang itu dan ini, betul kan? Pada kali pertama saya mendengar kisah ini semasa di tingkatan 1, saya tak nafikan memang saya memikirkan bermacam-macam andaian. Jadi, bagi orang yang belum matang pada masa itu, tentulah dia akan memikirkan benda-benda materialisme tanpa me"relate"kan kehidupan dan tanggungjawab kita sebagai seorang MUSLIM dan MUKMIN. Maka, begitulah juga dengan anak didik Imam Al-Ghazali. mereka menjawab dengan pelbagai jawapan. Tetapi dengan lembutnya Imam Al-Ghazali tetap mengiyakan jawapan mereka seterusnya memberi jawapan yang sebenar-benarnya tepat dan mesti kita ambil. Cuma di sini saya nak fokuskan kepada masa. Imam Al-Ghazali said that," The matter that extremely far away from us is about our past times ". That's right and I agree with the Imam Al-Ghazali's opinion.

Sebagai seorang manusia, memang benar dan perlu diperakui bahawa kita semestinya telah banyak membazirkan sebahagian kehidupan kita pada masa lampau dengan banyak perkara-perkara yang merugikan diri kita. Bahkan jika kita seorang yang bergelar ISLAM TULEN (bukan celupan), perkara yang kita lakukan tu, tidak se
dikitpun menyumbang kepada ISLAM. Pernah saya mengikuti satu promosi (tak payah sebut), penceramah tu mengatakan bahawa hidup kita ini, biarlah ISLAM dapat menumpang dan apa yang dikatakan menumpang tu. Maksud menumpang itu ialah jika kita sebagai jurutera, kita beramal dan bekerja untuk Allah SWT seterusnya membantu orang-orang ISLAM yang lain.

Before this, how you take care of your time? Kita sendiri dapat lihat perintah Allah SWT ke atas kita dengan arah supaya menjaga masa. Semua ini jelas dalam Surah al-'Asr "ayah" 1~3:


In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

{1}
By (the Token of) Time (through the ages),
{2} Verily Man is in loss,
{3} Except such as have Faith, and do righteous deeds,
and (join together) in the mutual teaching of Truth,
and of Patience and Constancy.

Justeru, di sini saya nak mengajak sekali lagi agar kita merenungkan kembali...Semakin usia dan diri kita meningkat matang, sejauh manakah kita memanfaatkan masa yang ada pada hari ini dan bagaimanakah kita merancang masa kita pada masa muka.Kita perlu tahu bahawa:


{56} And I (Allah SWT) created not jinns and humans except they should worship me (Alone)
Surah Adh-Dhariyat( The Winnowing Winds)

Akhir kalam dari saya, sama-samalah kita perbaiki diri kita dari semasa ke semasa dan kita juga memperingatkan orang lain. Sama-samalah kita menjaga masa muda sebelum tua. Masa lapang sebelum sempit. Kerana pengakhiran kita hanya dua; JANNAH(Heaven) or HELL

3 Responses so far.

  1. shahadah says:

    salam..betapa susah untuk menilai amalan kita..muhasabah penting. kdg2 makin hari makin teruk sahaja diri ini...semga Allah masih perkenan beri hidayah agar terus istiqamah..wallhualam.

  2. DzuLagiL says:

    salam,
    teruskan berkarya...!

  3. InsyaAllah. Doakan kat saya agar Allah SWT permudah segala urusan.

Popular Posts