Followers

Ke Mana Ya???


>>brohandzalah_91@yahoo.com.my
>>http://khalifah-muda.blogspot.com

Assalamualaikum.

Cetusan ana kali ini lebih kepada apa yang sedang ana lalui sekarang ini. Baru-baru ini, Alhamdulillah, baru-baru ini ana telah selesai menghabiskan ana punya Trial-exam SPM selama hampir sebulan. Sesuatu yang bagi ana perit penantian selama sebulan. Tapi dikira ibadah jika dibuat kerana Allah SWT.

Kadangkala ana terfikir,ke mana ana nak pergi lepas SPM.Telah lama ana menyimpan rasa untuk melanjutkan pengajian ana dalam bidang Deen khususnya di UIAM. Setelah dikaji-kaji, terdapat 4 choices untuk ana buat pilihan. Antara course-course yang dalam intipan ana adalah bagi aliran Sastera adalah :

  • Asasi Undang-undang Syariah
  • Asasi Ekonomi dan Sains Pengurusan
  • Asasi Sains Kemanusiaan
  • Asasi Ilmu Pengetahuan Berteraskan Wahyu dan Warisan Islam
Hmmm. Agak sukar untuk membuat pilihan. Perlu istikharah.dulu nih...Tapi, ana nak mengajak supaya lebih menumpukan kepada Asasi Sains Kemanusiaan. Kenapa ya? Mengikut kudrat ana, ana akan membuat pengajian gabungan antara asasi kemanusiaan dengan asasi pengajian Islam. Jika ditimbang-timbang, rasa berat juga nak tinggal MATRI. Tapi bukannya selama-lamanya ada di sana. Bukan apa, ramai adik-adik Form 1 2008/2007 bertanya kepada ana," Abang Wafiy, anta masuk khassah tak?" Ana terdiam tak tahu nak jawab apa. Pernah cuba dijelaskan " Adik.........., ana bukannya tak nak masuk, minat memang minat. Tapi ana rasa ada benda yang lebih besar kena ana buat. Insyaalah kalau ana ada masa lapang, ana datang la MATRI. Ana tinggal Kedah jer. Tapi tahun 2010 mungkin pindah Penang sebab ayah ana pencen."

Berbalik kepada topik kita..... Kelebihanberada dalam asasi ini ialah kita akan belajar mengenai psikologi, sosiologi, sains politik sejarah dan ada lahh lagi. <>. Kalau digabung dengan asasi pengajian Islam, insyaallah akan dapat ilmu yang luas. Kalau fikir nak dapat kerja tu, rezeki Allah ni luas. Mengembara saja di bumiNya. Untuk aliran Sains Tulen juga mungkin boleh join. Sebab apa? Ramai orang tanya ana jugak, sebab apa pindah aliran SASTERA selepas masuk aliran SAINS TULEN.... Sekarang baru ana nak jelaskan. Antara sebab ana tukar aliran ialah:

  1. Atas rasa minat
  2. Umi ana suruh dan ana telah mencuba berada dalam aliran ini selama setahun. Alhamdulillah Allah berikan results yang agak baik dengan capaian 6A.
  3. Atas alasan tu lah ana tukar aliran.
Jadi renung-renungkanlah kalau sesiapa yang tengah buntu dan kalau ada komen sila berikan komen anda.

Wassalam...

27 Ramadhan 1429, 6.43 pm

One Response so far.

  1. salam...
    x ksah la ke mna2 pon dek...
    asal truskn p'juangn, jihad...
    akak pon x pndai nk bg2 dn tlis2 pndpat ni...
    a.k.a (bdak sains x pndai nk sastra2 neh...ye ke?? ;p )

    gdluck 4 ur fture undrtaking k...
    iA Allah swt sntiasa b'sma2...
    pstikn wat plhan yg t'baek
    (slpas dpat ptnjuk..)

    gambatte ne...

Popular Posts